Spørsmål og svar
Spørsmål | Svar |
Hvor mange dager er jeg uten vann i min bolig? |
Nedetid er dager uten tilgang til vann og avløp for den enkelte bolig. Toaletter, dusj og generelt vann og avløp kan ikke benyttes! Eventuell bruk av vann i sluk og avløp vil kunne få store konsekvenser, både mulige vannlekkasjer og ødelagte installasjoner/utstyr som medfører forsinkelser og økte kostnader. For rekke/uttrekk på 3-7 boliger vil det være 11-12 dager, for eksempel fra mandag uke 1 til og med torsdag-fredag uke 2 uten vann. For rekker med 8, 10, 12 og 14 boliger på et uttrekk, vil det ta lenger tid. Det vil sendes ut en detaljert plan til alle i gruppene før arbeidet starter. Det vil bli satt opp provisorisk dusj-/WC-anlegg for beboerne, som kan benyttes mens arbeidene pågår. Det skal ellers være fullt mulig å bo i boligene, selv om det jobbes med avløp på grunnplanet. Når vannet er tilbake, kan det ta 2-3 uker før alt arbeid med tilbakestillinger er ferdig. I tillegg må muligens vannet stenges noen dager på dagtid mellom kl 8-20 når fellesrøret mot kommunalt avløp skal rehabiliteres. I denne perioden kan ikke dusj/wc-brakken benyttes. Informasjon om dette sendes ut 2-3 dager før det skjer. |
Må jeg levere nøkkel til min leilighet og er jeg forsikret dersom jeg leverer nøkkel? |
Alle beboere må levere nøkkel eller kode slik at Olimb får tilgang til leiligheten ved behov mens rørfornying gjenomføres i din gruppe. Ved tilgang til bolig vil Olimb alltid ringe/banke på, og også rope inn dersom ingen lukker opp og de låser seg inn. Husk at alarm ikke kan stå på i den perioden Olimb kartlegger eller gjennomfører rørfornying. Nøkler samles inn ved kartlegging av gruppen som gjennomføres noen uker før selve rørfornyingen starter opp og beholdes av Olimb frem til de er ferdig. Det er gruppas styrerepresentant som samler inn nøkler/koder Ang. forsikring, så blir denne innleveringen som at du leverer nøkler til en håndverker som skal gjøre avtalt arbeid i din boenhet. Dette er helt normalt og skal ikke påvirke forsikringen. Ta kontakt med ditt forsikringsselskap dersom du likevel ønsker å bekrefte dette. |
Når skal min gruppe fornye rørene |
Det lages planer for hver gruppe når det nærmer seg. Styret vil sende ut planer til aktuelle grupper/beboere, men vil ikke legge ut detaljerte planer på vår nettside. Følg med på informasjon fra Styret eller styrerepresentant |
Kan jeg bo hjemme mens rørfornying foregår |
Det er opp til hver beboer om de ønsker å bo hjemme mens rørfornying pågår. Beboer må da klare seg uten vann og avløp de dagene arbeidet pågår. Styret oppfordrer beboere til å finne alternativt bosted, spesielt for de som må pigge i gulvet |
Hvem kan jeg kontakte ved spørsmål | Første kontaktpunkt er gruppas styrerepresentant eller styret |
Hvordan vil jeg motta informasjon før gjennomføring i min gruppe? |
Det vil i god tid før rørfornying starter sendes ut informasjon til gruppene. All generell informasjon legges også ut på våre nettsider. Det vil avholdes et gruppemøte før en gruppe starter med rørfornying, og her gis det mer detaljert informasjon inkludert plan for hver leilighet |